Förbättra din ämnesomsättning

Här kommer några enkla tips på hur du kan förbättra och din ämnesomsättning, d.v.s din energiförbrukning. Ju högre ämnesomsättning du har desto mer kan du äta utan att öka i vikt.
1. Ät frukost
När du vaknar på morgonen är ämnesomsättningen låg och i en slags "dvala", när du då sätter igång och börjar äta kan man säga att du startar motorn, alltså du sätter igång din ämnesomsättning. Satsa på proteinrik frukost, som kalkon, ägg, nötter etc.

2. Ät var tredje timme
Att äta var tredje timme hjälper kroppen att hålla blodsockernivån jämn vilket gör att du inte blir lika hungrig och sugen, det håller även förbränningen igång. Försök att satsa på mellanmål med bra näringsinnehåll, d.v.s bra fetter (som t.ex. omega 3), proteiner och långsamma kolhydrater (som t.ex.fullkornsbröd,bulgur,fiberhavregryn etc.)
3. öka ditt proteinintag
Protein ökar värmeproduktionen vid nedbrytning och därmed förbränningen av en kalori med 30 procent. Det håller dig också mätt mycket längre. Protein får du via, kött,fågel,fisk,nötter,ägg,ost,keso etc.
4. Drick grönt te
Grönt te  har bra effekter på fettförbränningen, det kan även hjälpa dig att sänka kolesterolhalten och skyddar mot bl.a. diabetes och flera typer av cancer. Så om inte annat, drick grönt te för att hålla dig frisk och sund eftersom det innehåller många bra antioxidanter!

5.krydda på
Mat som är kryddad med chili och senap kan öka ämnesomsättningen upp till 8 % och effekten varar i upp till 3 timmar, inga extrema siffror men många bäckar små...

Kommentarer
Postat av: Linda - ndaiL

bra tips!

2010-11-18 @ 17:23:51
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: LYNN

Jätte bra tips! =)

2010-11-18 @ 17:25:20
URL: http://lynnericaemilia.blogg.se/
Postat av: Jennie

SV ; jag håller fullständigt med dig!

2010-11-18 @ 18:54:17
URL: http://sheislost.blogg.se/
Postat av: Emma

jag försökte en gång för ett par år sedan att äta var tredje timme. jag hade en period då jag kände mig yr ganska ofta, och svimmade även nån gång. mamma tvingade mig då att äta, men det kändes som att jag inte gjorde något annat än att äta! mådde mest dåligt för att jag åt hela tiden. det var inga mängder, typ nån frukt eller så, men det kändes ändå som att jag inte gjorde nåt annat. men jag måste hålla med om att det låter logiskt att man ska äta ofta, så min fråga till dig är helt enkelt om du har några tips på hur jag ska få i mig energi under dagen? som det är nu äter jag frukost ungefär halv 6 på morgonen, sen lunch runt 11-12 nånting och middag runt 18. jag är inte direkt hungrig under dagen, men kanske jag måste få i mig mer än så?

2010-11-19 @ 20:15:54
URL: http://eemmaberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0